"Az ember egyre több energia iránti ugrásszerűen növekvő igényeit a fosszilis üzemanyagok, mindenekelőtt a szén elégetésével fedezi. Az egyéni mozgékonyság és a szórakozás nagymértékben a belső égésű motorokhoz kapcsolódik. Az ember szinte új kentaur lett: félig ember, félig autó, és motorizált felének ziháló lélegzete szennyezi a levegőt, tönkreteszi a tüdőt, ellepi szmoggal a nagyvárosokat. (...)
(Barbara Ward - René Dubos: Csak egyetlen Föld van Közgazdasági és Jogi könyvkiadó, Bp. 1975. 112. old.)
Amikor a fenti sorokat írták, a Föld lakossága még nem érte el a 4 milliárdot. Az azóta eltelt négy évtizedben azonban a népesség növekedése fölgyorsult. Napjainkban ez a szám már meghaladja a 7 milliárdot és folyamatosan növekszik.
http://www.worldometers.info/hu/
Az utóbbi 40 évben az energiaéhség csöppet sem csitult, sőt egyes régiókban mind hatalmasabb méreteket öltött. Kína, India és számos másik fejlődő ország gazdasága, ipari termelése rohamosan növekszik, és ezzel párhuzamosan az energia iránti igénye is. A megtermelt energia legnagyobb részét fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből - Kína esetében elsősorban szénből - nyerik, és ennek során folyamatosan növekvő mennyiségű szennyező anyagot bocsátanak a légkörbe. Az úgynevezett fejlett országokban sem sokkal jobb a helyzet, mert bár sok esetben rendelkezésre állnak az energiatermelésben a környezetkímélő technológiák, ezek bevezetése csak nagyon lassan történik, mindenféle mondvacsinált "gazdaságossági" okokra hivatkozva. Kétségtelen tény, hogy rövid távon olcsóbb a ma elterjedt technológiák használata, a kőolaj, a földgáz és a szén eltüzelése, hosszabb távon azonban hatalmas árat kell majd fizessünk ezért.
A pusztító energiaéhségről így írt 2007-ben Jánosi Márton, az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke:
"Ahhoz,
hogy a XXI. század megszelídíthető legyen, mindenképpen meg kell
állítani a világ energiafogyasztásának az elmúlt években
tapasztalható, őrült ütemű bővülését. Európa a piacra bízta
a döntéshozatalt, ám egyelőre úgy tűnik, ez nem volt jó megoldás. Az energiahordozók birtoklása változatlanul
nagypolitikai kérdés, s az erről szóló diskurzus olykor szinte a
hidegháború egyszer már letűnt retorikáját idézi. Az olaj ára
az elmúlt pár évben - főleg pénzpiaci manipulációk
következtében - ötszörösére nőtt, drágult a földgáz és a
villany. Bizonyos üzleti körök, nagyvállalatok korábban
elképzelhetetlen mértékű profitra tettek szert, s közben az
energiahordozókban szegény országok láncolódtak oda
kiszolgáltatott, függő partnerként valamelyik nagy exportőrhöz.
Az energetikában is túlléptük a fenntarthatósági határt, s ha
nem leszünk képesek csökkenteni energiaéhségünket, az tovább
gyorsítja a világ összeomlását. A globalizmus azonban a
fogyasztás növelésében érdekelt, s médiahatalmával még a
tisztánlátást is akadályozva arra törekszik, hogy ne ismerjük
fel a valós tényeket."
"A
XIX. század a szén korszaka volt. Az ipari forradalmat a
széntüzelésű gőzgépek elterjedése indította be, és kis
túlzással az egész gazdasági és társadalmi fejlődés, a
modernizáció ezen alapult. A XX. század már a szénhidrogének
(olaj és földgáz) korszakát hozta el - bár a szén szerepe,
főleg az áramtermelésben, még ma is számottevő. Az ezredforduló
fő kérdésének az energetikában is az önkorlátozásnak, a
fogyasztás mérséklésének kellene lennie. A figyelem
középpontjába viszont a takarékosság helyett a
helyettesíthetőség került. Ma a fő kérdés az, hogy mivel
helyettesíthetők a fosszilis energiahordozók, hogyan valósítható
meg a karbonmentes energiakorszak. Az erről folyó vitákból két
lehetséges út bontakozik ki. Az egyik az atomenergia reneszánszához
vezet, a másik a megújuló energiahordozók, elsősorban a
biomassza még nagyobb arányú térnyerése felé. Mindkét út a
fosszilis energiahordozóktól való elszakadást, az üvegházhatású
gázok kibocsátásnak csökkentését célozza, az ökológiai és
társadalmi összeomlást okozó klímaváltozás elkerülésére. Az
atomenergiával szembeni fenntartások az első háborús
alkalmazásra vezethetők vissza, a békés célú fosszilis
energiatermelés lassan halmozódó veszélyeit nehezebb felismerni.
A biomassza ugyan valóban megújuló, de sajnos szintén kimeríthető
energiaforrás. Már most bebizonyosodott, hogy nem alkalmas a
problémák megoldására. A mezőgazdaságra alapozott
energiatermelés zsákutca, s több kárral jár, mint haszonnal.
Függetlenül attól, hogy a világ végül talál-e - s milyen
időhorizonton - megoldást a fosszilis energiahordozóktól való
függetlenedésre, elsősorban a fogyasztás csökkentésére, a
takarékosságra, s ehhez általános szemléletváltásra volna
szükség. Sajnos a globális propaganda azt sulykolja, hogy a
problémáinkat a piac fogja megoldani. Mára azonban már látszik,
hogy az energiaszolgáltatások liberalizációja csak elmélyíti a
problémákat. Az energiatermelésnek és -szolgáltatásnak az
Európai Unió által kikényszerített liberalizációja nem
bizonyult sikeresnek, ennek belátásához elég csak ránézni az
árakra. Az emberek életminőségét alapvetően befolyásoló
vezetékes szolgáltatások tarifájának nem a virtuális árakat
szülő, a befektetők rövid távú érdekei szerint alakuló
tőzsdéken kell eldőlni, hanem vissza kell térni a költségalapú
árazáshoz."
(Magyar
Nemzet, 2007. december 24., hétfő, 12. oldal)
A levegőbe bocsátott emberi eredetű szennyezések közül napjainkban talán az üvegházhatású gázok - a vízgőz (H2O), a széndioxid (CO2), a metán (CH4), a kloro-fluorokarbonok / CFC-k vagy más néven freonok (CFCl3), (CF2Cl2) /, a dinitrogén-oxid (N2O) és az ózon (O3) - okozzák a legtöbb problémát. Ezek tehetőek elsősorban felelőssé a klímaváltozásért, a globális felmelegedésért.
Mi is ez az üvegház hatás? A Föld felszínének
átlagos hőmérséklete körülbelül 15°C. A Napból érkező elektromágneses
sugárzás energiája fölmelegíti a Föld felszínét és légkörét. Ugyanakkor
az elnyelt energia egy része visszaverődik a világűrbe. Az elnyelt
sugárzási energia és a visszaverődő, infravörös sugárzási energia
nagysága a hőmérséklettől, valamint a légköri viszonyoktól függ. A Föld
által elnyelt sugárzás hullámhossza az ultraibolyától (< 400 nm) a
látható tartományon keresztül (380-780 nm) egészen az infravörösig (>
700 nm) terjed.
Bármilyen változás, amely megbontja az
elnyelt és a kibocsátott energia egyensúlyát, befolyásolja az éghajlatot.
A Föld felszínéről visszasugárzott energia már nem fény-, hanem
hőenergia formájában távozik és felmelegíti a légkört, miközben a kibocsátó felület lehűl. A légkörben található üvegházhatású gázok egyfajta falat alkotnak a Föld felszíne és a
világűr között, mintegy szigetelőrétegként viselkednek és nem engedik át a visszaverődő infravörös sugárzás
által hordozott hőenergia egy részét, hanem csapdába ejtik, akárcsak egy üvegház. Ennek a
következménye a légkör és a földfelszín melegedése, és innen ered a jelenség elnevezése is, az "üvegházhatás".
Ha valakit az üvegházhatás tudományos magyarázata bővebben érdekel, itt olvashat róla:
A földi atmoszférában lévő széndioxid (CO2) mennyiségének változását mutatja az alábbi ábra 1960-tól napjainkig.
A következő ábra pedig a bolygónk felszínközeli levegőjének átlagos hőmérséklet emelkedését szemlélteti 1860 és 2000 között. A fekete görbe az éves, a vörös görbe pedig az ötéves átlaghőmérséklet alakulását mutatja.
Nem kell hozzá különleges képesség, hogy fölismerjük a két görbe közötti hasonlóságot. Ma már a legtöbb tudományos kutató egyetért abban, hogy a globális fölmelegedésért, a klímaváltozásért az emberek által a légkörbe kibocsátott széndioxid és a többi üvegházhatású gáz igen jelentős mértékben felelős.
Ha valamelyikőtök kíváncsi arra, vajon ő személy szerint mekkora széndioxid kibocsátásért felel, hogy mekkora a "karbon lábnyoma", az Our Climate oldalán kiszámíthatja.
http://www.ourclimate.com/carbon-footprint-calculator/
Az iparilag fejlett országok lakosságának egyik fontos jellemzője a mobilitás. Az itt élő emberek naponta több tíz, olykor több száz kilométert tesznek meg a lakó- és munkahelyük között vagy a munkájuk során, különféle közlekedési eszközökön. A járművek megválasztásakor a legutolsó szempontok között szerepel a környezet védelme, legfőképp az elérhető, a még finanszírozható kényelem számít, függetlenül attól, hogy az utazás választott módja mekkora környezetterhelést jelent.
A távolság legyőzésének, a sebességnek, a mozgásnak az élménye gyakran akkor is utazásra csábít, ha az egyáltalán nem lenne szükséges, ha arra nincs semmilyen racionális ok. Hétvégeken vagy szabadság idején, különösen tavasztól őszig, óriási tömegek lendülnek mozgásba, szállnak motorkerékpárra, kocsiba, buszra, repülőgépre, s keresnek föl egyre távolabbi úticélokat.
http://tudatosvasarlo.hu/cikk/repules-ara
Az elsődleges szempont azonban itt is a gyorsaság és a kényelem, s hogy a helyváltoztatásnak ez a formája mekkora környezetkárosítást eredményez, azzal kevesen törődnek. Az Európai Unió a közelmúltban tett néhány lépést abba az irányba, hogy megadóztassa a légitársaságokat, s ezzel is ösztönözze a környezetkímélő technológiák elterjedését a közlekedésben. Talán mondanom se kell, hogy az ötletet nem fogadta osztatlan lelkesedés.
http://kitekinto.hu/global/2012/02/16/celkeresztben_az_eu_legugyi_szabalyozasa/
A repülőgépek által 1990-ben kibocsátott CO2 teljes mennyisége szénben számolva elérte a 450 millió tonnát, ami nem volt több a közúti közlekedés globális emissziójának 20%-ánál és az emberi tevékenységekkel összefüggő teljes kibocsátás mintegy 3%-át képviselte. A repülőgépek CO2 kibocsátását nagyobb időtávban vizsgálva megállapítható, hogy a XX. század közepétől néhány évtizeddel visszafelé e kibocsátás gyakorlatilag nulla volt. A repülőgépek kibocsátása azonban, a légiközlekedés egyre szélesebb körű elterjedése miatt növekvő mértékű, és a gépek által kibocsátott CO2 évtizedeken át a levegőben marad, fokozza az üvegház hatást, s ezzel hozzájárul a globális fölmelegedéshez.
http://www.alternativenergia.hu/nagy-mertekben-hatnak-az-eghajlatra-a-kondenzcsikok/30874
Érdemes tehát időnként elgondolkodni azon, hogy utazásaink során a közlekedésnek milyen formáját válasszuk, s fontos lenne, hogy a döntésünk szempontjai között a környezetünk tudatos védelme is szerepet kapna. Íme néhány lehetséges alternatíva:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése